måndag 19 augusti 2013

Hur motiverar man sina tonåringar?

Försöker få dem att VILJA hjälpa till hemma med diverse småsaker. Inga problem när jag säger till men sen när de väl ska göra något så bråkas det om VEM som skall göra det, varför inte den andre gör något, eller lika mycket etc etc.
 
Jag säger bara att "strunta i att hjälpa till då". Jag orkar inte med tjafset och bråket och kan de inte hjälpa mig, då behöver jag inte heller hjälpa dem när de behöver skjuts eller hjälp på annat vis.
 
Hur ska jag försöka få dem att VILJA hjälpa till? Verkar inte spela någon roll vad jag SÄGER i alla fall. Kanske skall sluta på att ta rätt efter dem. De får fixa tvätt, städning och matlagning till sig själva i fortsättningen. Det vore nåt det... Antar jag skulle bli tokig INNAN de lärt sig något efter det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att Du tar dig tid och kommenterar.
Det uppskattas.

Vero